آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

سلامی که بعد از اتمام نماز به 3 امام داده می‌شود منشأ آن چیست؟

پاسخ:

سلامی که بعد از اتمام نماز رو به طرف کربلا، مشهد مقدس و سرانجام رو به وجود بقیة الله الاعظم ـ اروحنا لتراب مقدمه الفداه ـ هدیه می‌گردد منشأ خاص و سبک ویژه ای ندارد و به همین دلیل به صور و اشکال مختلفی صورت می‌گیرد. عده‌ای رو به سمت کربلای معلّی ایستاده و بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ سلام و صلوات می‌فرستند، سپس به سمت مشهد مقدس بر امام رضا ـ علیه السّلام ـ سلام و درود می‌فرستند و پس از آن رو به قبله ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس ولیعصر ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ سلام و صلوات نثار وجود مبارک ایشان می‌نماید. برخی نیز مقابل قبله می‌ایستند و ادای سلام و صلوات را از رسول مکّرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ شروع می‌کنند و به حضرت ولیعصر ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ ختم می‌کنند. بعضی هم رو به قبله به پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، امیر المؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ ، و امام حسن و امام حسین ـ علیهما السّلام ـ سلام و درود و صلوات می‌فرستد، سپس به سمت مشهد مقدس به امام رضا ـ علیه السّلام ـ سلام و درود می‌فرستند و بعد از آن رو به‌ قبله‌ سلام و صلوات نثار وجود نازنین امام عصر ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ می‌نماید.
تمام این صور و اشکال سلام و درودها به پیامبر و اهل بیت طاهرینش، نشان از این واقعیت دارد که سلام و درود فرستادن بر مقرّبان درگاه حق تعالی، ریشه در کتاب الهی دارد. پرودگار عالم عالی‌ترین تحیات را بر هدایت گران جوامع و بندگان صالح خود فرو می‌فرستد: سلامٌ علی ابراهیم(1) ، سلامٌ عَلی نوحٍ فِی العالَمین(2) سلامٌ عَلی آلِ یاسین(3) و ... و آن گاه که نوبت به خاتم رسولان و فخر عالمیان، حضرت محمد بن عبدالله ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌رسد نه تنها خودش بر او سلام و صلوات می‌فرستد بلکه مؤمنان را موظف کرده که به پیروی از خدا و فرشتگان، به آن حضرت سلام و صلوات بفرستند و بدین گونه یادش را گرامی و نامش را بزرگ دارند و ارادت خویش را به آستان وی ابلاغ کنند: اِنَّ الله وَ مَلائکتَهُ یُصلّوُن عَلَی النّبّی یأیُّها الذّین امَنوُا صَلّوُا علیه و سَلّمُوا تَسلیماً. (4)
این دستور اختصاص به‌ مؤمنان عصر نزول وحی ندارد، بلکه عام است و مؤمنان عصرهای بعدی تا قیام قیامت را شامل می‌شود.
بنابراین همانگونه که قرآن کریم، سلام به اولیای الهی را تجویز کرده است و نیز آن را به زمان حیات آنان اختصاص نداده، چنانکه دربارة یحیای شهید ـ علیه السّلام ـ فرمود: سلام بر آن روزی که می‌میرد: « و سلام علیه ... و یوم یموت ...» (5) و نیز از زبان حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ نقل کرده که این گونه برخود سلام داده: و السلام علیّ یوم وُ لدتُ و یوم أَموتُ و یَوْمَ أَبْعَثُ حیّاً(6)، معلوم می‌شود این سلام‌ها اختصاصی به صالحانی مانند: ابراهیم و نوح و یحیی و ... که در قرآن کریم از آنان نام برده شده ندارد، بلکه عام است و هر کسی که در مسیر هدایت الهی باشد مشمول آن است والسلام علی مَنِ التّبع الهُدی(7) و نیز اختصاص به زمان حیات آنان ندارد و شامل زمان ممات آن نیز می‌گردد.(8)
سلام ما به امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، امام رضا ـ علیه السّلام ـ و حضرت ولیعصر ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ که در سه جهت صورت می‌گیرد، علاوه بر آن فضیلتی که سلام بر صالحان و اولیای الهی دارد، از این جهت عرفاً مرسوم گردیده است که سلام بر امام سوم شیعیان به جهت موقعیّت بی نظیر و فضیلت فوق العاده‌ای که دارد، می‌باشد کما این که خداوند تبارک و تعالی به صورت ویژه در قالب زیارت عاشورا بر وی و اولاد و اصحاب وی سلام فرستاده است که در مورد اولیای دیگر کمتر مشاهده می‌شود. « زیرا تیغ نبرد امامت علوی و سلطنت اموی ـ که استمرار نبرد اسلام و کفر است ـ عاشورا است.»(9)
و سلام بر امام هشتم ـ علیه السّلام ـ توسط ایرانیان به جهت افتخاری است که نصیب مردم ما شده است و امام هشتم خود را در میان خود حسّ می‌کنند و این موقعیت را برای خود افتخاری بس بزرگ می‌دانند، علاوه بر فضیلتی که برای زیارت ایشان وارد شده است و سبک سلام ما به علی بن موسی الرّضا ـ علیه السّلام ـ قسمتی از زیارت نامة ایشان می‌باشد که به آن سفارش شده است.
خلاصه سخن این که سلام از سنخ دعاست و دعای مؤمن موحد مستجاب است و ثالثاً صلوات بر آن ذوات مقدس اظهار کمالات وجودی آنهاست.
و بالاخره سلام بر حضرت بقیة الله الأعظم ـ علیه السّلام ـ به جهت حضور ایشان و حاضر و ناظر بودن وی و این که حجت خدا بر روی زمین است و طبق روایات ناظر اعمال و شاهد رفتار ما است و اقتضای ادب، هم چنان که سیرة علماء نیز بوده است، سلام و درود فرستادن به وجود مبارک آن امام همام است.



پاورقی:

1. صافات: 109.
2. صافات: 79.
3. صافات: 130.
4. احزاب: 56.
5. مریم: 15.
6. مریم: 33.
7. طه: 47.
8. جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقرّبان، (شرح زیارت جامعة کبیره)، قم، مرکز نشر أسرا، ج1، ص 64 ـ 65.
9. همان، ص63.

  • ۹۴/۰۸/۰۶
  • علیرضا شکوری