آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

هدف از آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، یهودیت، مسیحیت و زرتشت چیست؟

پاسخ:

در مورد هدف از آفرینش انسان آنچه ابتدأً باید تذکر داده شود، خود هدف است. هدف در این عبارت، مربوط به چه کسی، هدف فاعل یا هدف فعل (که همان مفعول یا انسان است). رسیدن به هدف یا غایت در واقع رسیدن به چیزی است که قبلاً نبوده و فاعل، آن هدف را به عنوان کمالی در نظر داشته و می خواسته با رسیدن به آن هدف به آن کمال نائل شود. بنابراین اگر در عبارت مورد سؤال، منظور از هدف، هدف فاعل باشد در واقع نقصی را برای خدا در نظر گرفته ایم که با رسیدن به آن هدف آن نقص به کمال مبدل می شود، ولی اگر هدف را، هدفِ فعل خدا (یعنی مفعول) بدانیم کمال هم متوجه آن فعل خواهد شد.(1)
اکنون نظر هر یک از ادیان مذکور را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهیم:
الف: هدف از آفرینش انسان از دیدگاه یهودیت و مسیحیت
قبل از ورود به بحث ذکر این نکته ضروری است که تقریباً مطلب مورد استفاده ای در زمینه آفرینش انسان و هدف از آن، در اناجیل چهارگانه موجود، یافت نمی شود. و از همین رو، مشاهده می شود که متکلمان مسیحی به تورات استناد کرده و مطالب آنرا می پذیرند. به همین دلیل، ما نظر دین یهود و مسیحیت و هم چنین نظرات متفکران غربی را به عنوان مطلبی واحد ذکر می کنیم.
در تورات برای آفرینش انسان و کل هستی دو هدف ذکر شده است.
هدف اول: خدا به این دلیل به آفرینش مبادرت ورزید که جلال خود را نشان دهد.(2)
هدف دوم: خداوند مبادرت به آفرینش کرد تا جلال بیابد (بواسطه عبادت و توصیف بندگان)(3)
البته این بدان معنا نیست که او جلال ندارد و می خواهد جلال بدست آورد، چون این سخن موجب نقص در او می گردد.(4)
در الهیات لوتری، هدف خدا از خلقت، مراوده عاشقانه با مخلوقات خویش است. یعنی خدا، علاوه بر عشق الهی، متعلق عشق (یعنی مخلوقات) را هم می خواهد، ولی نه به این معنا که خدا محتاج آن متعلق باشد. پس «غایت خلاقیت» باید جایگزین «هدف خلقت» گردد، یعنی هدف درونی خلقت، تکامل بالفعل چیزی است که در حیات الهی، ورای قوه و فعل است. یکی از کارکردهای خلاقیت الهی،سوق دادن هر مخلوق به طرف چنین تکاملی است، از این رو، خلاقیت جهت بخش را باید به خلقت ایجادی و اتعابی اضافه کرد. این جنبه از خلاقیت الهی است که به آینده مرتبط است (اصطلاح سنّتی برای خلاقیت جهت بخش «مشیت» است.)

ب) هدف از آفرینش انسان در آیین زرتشتدین زرتشت، همانگونه که در نحوة آفرینش انسان، با ادیان دیگر تفاوت هایی دارد، در تبیین هدف خلقت انسان هم، با ادیان مذکور، اختلاف دارد، آنگونه که در اوستا آمده: خداوند، آدمی را آفرید، و به او آزادیِ گزینش دادتا با بهره برداری از خرد نیک به راستی گراید و در پیشرفت جهان و آفرینش، همکار اهورا مزدا باشد، حرکت به سوی رسایی و رسا شدن...(5)
بنابراین می توان ادعا کرد در این دین نیز هدف از آفرینش رسیدن انسان به کمال است.

ج) هدف از آفرینش انسان در دین اسلام دو آیه در قران کریم هدف از خلقت انسان را بیان کرده:
1. و من جن و انس را نیافریدم، جز برای اینکه، عبادتم کنند.(6)
2. آیا گمان کردید که شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید.(7)
مراد از آیه اول این نیست که عبادت خدا، تنها هدف است بلکه به این معناست که، غیر خدا را نپرستید و این پرستش موجب تکامل انسان و رسیدن به سعادت ابدی می شود.
پس هدف اصلی از زندگی، جز معبود نیست، یعنی می خواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد که آن (هدف) خداست و بقیه چیزها اصالت ندارد.(8)
در آیه دوم هم عنوان می کند که اگر قیامت نبود، خلقت انسان عبث بود. این استدلال، لِمّی (از علت به معلول پی بردن) است، یعنی چون عالَم خدایی دارد و این خدا، کار عبث نمی کند و کار او به حق است و باطل و بازیچه نیست و خلقت چنین خالق حکیمی هدفمند است که همان رجوع و بازگشت به پروردگار می باشد. و در حقیقت این قیامت و بازگشت به خدا است که توجیه کننده خلقت این عالم است.(9) و انسان در صورت انتخاب راه صحیح به کمال و سعادت خواهد رسید.
به طور خلاصه می توان گفت که تورات، هدف از خلقت را این می داند که خداوند جلال خود را نشان دهد و نیز جلال بیابد، در اسلام هدف از خلقت، عبادت خداوند و به کمال رسیدن انسان ذکر شده و زرتشت هدف را گرایش به راستی و نیز همکاری با اهورا مزدا در پیشرفت جهان و آفرینش و نیز حرکت به سوی رسایی می داند.



پاورقی:

1. مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی انسان، انتشارات صدرا، ص69 تا 71.
2. هنری تیسن، الهیات مسیحی، ترجمه میکائیلیان، چاپ انتشارات حیات ابدی، ص115.
3. همان.
4. پل تیلیخ، الهیات سیستماتیک، ترجمه حسین نوروزی، چاپ انتشارات حکمت، 1381، ج1، ص348 و 349.
5. فرهنگ مهر، دینی نو از دینی کهن، چاپ دیبا، 1374، ص 55.
6. ذاریات:56.
7. مؤمنون:115.
8. تکامل اجتماعی انسان، ص 75 و 76.
9. همان.


  • ۹۴/۰۸/۱۲
  • علیرضا شکوری