آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

در خصوص فعالیت خانقاه دزفول و نوع کارهایشان و زیر نظر چه مجموعه ای در حقیقت کار می کنند توضیح دهید.

پاسخ:

خانقاه در مکتب تصوف جایگاه خاصی دارد که در مقابل مسجد و برای کمرنگ کردن آن به وجود آمده است، و تمام طریقه های صوفیه در شهرهای مختلفی که در آن ها حضور دارند دارای خانقاه می باشند و آداب و رسوم و عبادات صوفیانه ای را که با دین اسلام هیچ ربطی ندارند در این اماکن انجام می دهند.
خانقاه از ارمغان های تصوف است که در جامعه اسلامی به بدعت و مخالف با شئون دین اسلام تأسیس و ترویج گردیده است و لذا فقهای شیعه حضور در خانقاه را به قصد دعا و عبادت و اجرای مراسم مذهبی جایز نمی دانند.
فقیه بزرگوار آیت الله گلپایگانی(ره) در جواب سئوالی فرموده است «واضح است که معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر برای این باشد که گمان شود آنجا خصوصیت و شرافتی بر سایر امکنه دارد بدعت است» و نیز می فرماید: «رفتن به خانقاه دراویش جهت استماع مرثیه، سوگواری ائمه ـ علیهم السلام ـ ، اقامه فاتحه مردانه و زنانه و شرکت در اجتماع صوفیان به عنوان اعیاد و غیره و منبر رفتن و ختم فواتح و کمک به ساختمان خانقاه ترویج باطل بوده و جایز نمی باشد، و بهترین ریاضت انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات مطابق رساله مرجع تقلید می باشد. و متابعت غیر از قرآن و اخبار ائمه ـ علیهم السلام ـ خطرناک است».(1)
فرقه ذهبیه یکی از گروه های صوفیه است که خود را به مذهب تشیع نسبت می دهد. سرسلسله اقطاب این فرقه معروف کرخی است و در عصر حاضر دکتر عبدالحمید گنجویان به عنوان سی و نهمین قطب این فرقه مطرح است. این قطب ذهبیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به انگلستان متواری می شود و تا امروز در آنجا به سر می برد،(2) و فرقه اش را رهبری می کند.
فرقه ذهبیه که به فرقه ذهبیه احمدیه و گاهی احمدیه یا گنجویه نیز نامیده می شود دارای خانقاه های متعددی در کشور ایران است. در شهر تهران خانقاه ذهبیه در سه راه امین حضور واقع شده که شیخ آن شخصی به نام محمد جعفر باقری و پسرش علی باقری و همسرش «بی بی» نام می باشند، و تیمسار زمان شاهنشاهی شخصی به نام دکتر حسن افراسیابی ملقب به «شرف الدین» به عنوان بزرگ خانقاه مطرح است. مدیر این خانقاه فردی است که به عنوان «رکن الدین» معروف می باشد.
خانقاه دیگر این فرقه در شیراز به نام «خانقاه احمدیه» است که شیخیت آن را فردی به نام دکتر «نورالدین» به عهده دارد. در شهرهای مشهد، اصفهان، کاشان نیز خانقاه هایی برای انجام برنامه های معمولاً سرّی و محرمانه بر طبق طریقه ذهبیه فعال می باشند. این فرقه در شهر «ساوت همپتُن» انگلستان که محل استقرار گنجویان است، نیز خانقاهی ساخته است.
جنجال برانگیزترین خانقاه ذهبیه خانقاه دزفول است که به «خانقاه احمدیه» معروف می باشد، سرپرست و شیخ این خانقاه دکتر حسین عصاره (عصاریان) است که در این شهر صاحب داروخانه می باشد، دکتر عصاره که به عنوان قطب صامت مطرح است و بعد از مرگ گنجویان قطب ناطق خواهد شد! گرداننده تمام خانقاه های شهرهای ایران نیز می باشد.
خانقاه احمدیه دزفول در سال 1338ش توسط دراویش ذهبیه تأسیس شده است و به مرور زمان دچار مشکل شده است. در دوران جنگ هشت ساله ذهبی ها تقاضای پروانه ساخت آن را نمودند، وقتی در سال 1378ش شروع به تجدید بنا این خانقاه به صورت خانقاه بزرگ نمودند، اعتراض آیت الله محسنی اراکی نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان و امام جمعه وقت دزفول و نیز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این شهر، موجب شد که شهرداری دزفول پروانه ساخت آن را لغو نموده و خانقاه را تخریب کند. ولی متولیان خانقاه با بهره گیری از توان مالی گسترده خود و به کارگیری وکلای متعدد و... توانستند حکم دیوان عالی عدالت اداری را در محکومیت شهرداری دزفول اخذ کنند و سپس پروانه ساخت خانقاه را در آبان ماه 1383ش دوباره بگیرند و آن را به شکل گسترده تری بسازند.
مردم متدین دزفول نسبت به ساخت خانقاه اعتراض نموده و حتی حکم مراجع معظم تقلید از جمله آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی(ره)، بهجت و سیستانی در مخالفت با هر گونه ساخت و ساز جهت خانقاه و همکاری با فرقه ضاله را به مسئولین امر شهرستان دزفول ابلاغ نمودند ولی آنان این کار ذهبیه را خلاف قانون ندانسته و به آنها اجازه دادند تا خانقاه شان را بسازند و حتی در برابر حکم دادگستری استان خوزستان مبنی بر عدم جواز ساخت خانقاه تعلل نمودند.(3)
صوفیان ذهبیه نیز مانند سایر فرقه های تصوف در خانقاه های شان گردهم می آیند و مراسم صوفیانه را به دور از دید غریبه انجام می دهند و بیشتر جوانان از دختر و پسر را در ابتدا با جلسه های دعا و قرائت قرآن به دام می اندازند و به مرور زمان روحیه مذهبی و دینی را از آنان سلب می کنند و در نهایت آنان را به جلسه های محرمانه راه می دهند.



پاورقی:

1. گلپایگانی، سید محمد رضا، مجمع المسائل، قم، دارالقرآن الکریم، چاپ چهارم، 1413ق، ج1، ص154 و 155.
2. در حالی که مدتی است در حالت کُما به سر می برد.
3. www.sharifnews.ir

  • ۹۴/۰۸/۲۷
  • علیرضا شکوری