آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

آیا مطالب نوشته شده در کتاب «عایشه بعد از پیامبر» قابل قبول است؟

پاسخ:

کتاب «عایشه بعد از پیامبر» نوشته کورت فریشلر آلمانی توسط ذبیح اله منصوری ترجمه شده است. کتابهای دیگری چون «امام حسین و ایران» و «امام جعفر صادق مغز متفکر جهان شیعه» ترجمه منصوری به فریشلر نسبت داده شده است این در حالیست که هم مولف و هم مترجم از اطلاعات بسیار اندکی در تاریخ اسلام برخوردارند.
اشتباهات فاحش نویسنده در این کتاب به خوبی بیانگر عدم تسلط او بر ساده ترین حوادث تاریخ اسلام است و خواننده را با این واقعیت آشنا می نماید که در شناخت شخصیتهای داستان به داده های تاریخی این کتاب اعتماد ننماید، در این نوشتار به برخی از این اشکالات پرداخته می شود:
1 – در فصل معرفی عایشه می‌نویسد مادرش اهل مصر بوده است! و حال اینکه همه می‌دانیم مادرش‌ ام‌رومان دختر عامر اهل حجاز است نه مصر.(1)
2 – حدود ص40 می‌نویسد که ابوبکر و عایشه به همراه بنی هاشم به شعب آمدند! و حال اینکه این مطلب در منابع تاریخی نیامده است و مولف نیز به هیچ منبع معتبری استناد نکرده است.
3 – در ص 46 می‌نویسد، عایشه به پیامبر گفت: خدیجه سرطان داشته، و اگر به شعب هم نمی‌آمد، از دنیا می‌رفت! اینکه عرب در آن زمان با بیماری سرطان آشنایی داشته و طبیب حاذقی بر بالین خدیجه چنین تشخیصی داده باشد جای بسی تعجب است و این در حالیست که امروزه تشخیص چنین بیماری پس از آزمایشهای متعدد و پیشرفته امکان پذیر می باشد.
5- در ص 62 می‌نویسد: لبید شاعرِعایشه پسر عموی عایشه بود، و سپس آورده که: آنها همدیگر را ندیده بودند و در ادامه می‌نویسد: عایشه 13 ساله به همراه لبید به باغ رفتند و در آنجا با لبید به قاب بازی مشغول می شد!
آقای فریشلر فراموش نموده که چند صفحه منکر وجود باغ در مکه می شود و دیگر اینکه عایشه در 8 سالگی به مدینه هجرت کرده لذا امکان ندارد که در 13 سالگی در مکه حضور داشته باشد.
6- در ص 89 می‌نویسد که علی -علیه السلام- ، عایشه و سوده دو همسر پیامبر را به همراه فواطم به مدینه آورد! و حال اینکه در هیج کتابی ما ندیدیم که حضرت امیر المؤمنین -علیه السلام- آنها را آورده باشد.
7- در ص 91 می‌نویسد: علی -علیه السلام- هنگام هجرت هنوز موهای صورتش تکمیل نشده بود و 19 سالش بود!
آقای فریشلر دقت نکرده علی(ع) هنگام بعثت پیامبر کمتر از 10 ساله نبوده و سال سیزدهم بعثت پیامبر هجرت کرده است پس علی (ع) حداقل هنگام هجرت 23 ساله بوده است.
8- در ص 106 از قول عایشه می‌نویسد بعد از رفتن پیامبر تا سه هفته در مکه ماندیم ...
اگر عایشه به همراه علی -علیه السلام- به مدینه آمده باشد، باید مدت کوتاهی بعد از هجرت پیامبر به همراه علی -علیه السلام- به مدینه آمده باشد چون علی-علیه السلام- بعد از دادن امانات مردم سریعاً به مدینه هجرت نموده است و پیامبر در نزدیک مدینه در قبا منتظر آمدن او و فواطم بودند.
9- در ص 110 مترجم برای توجیه نوشته‌های کورت فریشلر می‌نویسد که عرب در قدیم به گوسفندان حیوان می‌گفت (یعنی عرب اسمی برای آن نداشت) که فقط باید گفت این نشانگر بی‌اطلاعی نویسنده و مترجم از زبان و تاریخ و فرهنگ عرب می‌باشد. چون یکی از کارهای مهم عرب دامداری بوده که گوسفند نیز در صحرا فراوان داشتند.
10- در ص 121 می‌نویسد: جاسوس مخفی معاویه مصاحبه‌ای جهت تحقیق در خصوص عایشه با زید‌بن‌حارثه غلام پیامبر دارد … از این معلوم می‌شود که آقای کورت فریشلر از تاریخ اسلام، اطلاع بسیار ناقصی دارد و یا داستان‌سرایی و دروغ‌پردازی می‌کند چرا که زمان این مصاحبه به اعتقاد نویسنده کتاب در دوره حکومت معاویه بر شام است که به دوران پس از رحلت پیامبر(ص) بازمی گردد و این در حالیست که زید بن ‌حارثه در سال هشتم هجرت یعنی دو سال پیش از رحلت پیامبر در جنگ موته به شهادت رسیده است.
11- در ص 132 می‌نویسد: ابو‌لهب پیامبر را از قبیله بنی هاشم طرد کرد !
آقای فریشلر دقت نکرده است که بنی‌هاشم، یا ایمان آورده بودند و یا بدون آنکه ایمان آورده باشند با آن حضرت همراهی می کردند و فقط ابو‌لهب بود که در کنار دیگر مشرکان قریش با حضرت مخالفت می کرد و از این رو برای ابولهب امکان طرد پیامبر(ص) وجود نداشت.



پاورقی:

1. عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، بیروت، دارالکتاب العربی، ج 4، ص 432.

  • ۹۴/۰۹/۰۷
  • علیرضا شکوری