آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

چگونه می توان به فردی که افسردگی دارد، تمرین های خودیاری داد؟

پاسخ:

در ابتدا باید به این نکته اشاره نمود که تشخیص یک بیماری نقش مهم و بنیادی در مشاوره و درمان است, چراکه بیماریهای زیادی از نظر نوع علایم و نشانگان تا حدودی با هم همپوشی دارند.
از طرف دیگر, برای درمان افسردگی , همواره روش های خودیاری نمی تواند کاربرد داشته باشد. زیرا این روش ها نیاز به همکاری جدّی فرد داردو لازمة آن پذیرش بیماری از سوی فرد می باشد.در غیر این صورت و در صورت شدت بیماری لزوم مراجعه به متخصص دو چندان خواهد بود. (1)
پس:بهترین کمک ومداخله جهت دهی ،تشویق وفراهم کردن زمینه برای مراجعه حضوری به مشاور می باشد.
به طور کلی روش های خودیاری در درمان افسردگی عبارتند از:
1. بهبود روابط بین فردی. یکی از عوامل اصلی و عمدة افسردگی، روابط ناسالم و یا محدود با دیگران است. افراد به هر اندازه بتوانند گسترة روابط بین فردی و اجتماعی خود را افزایش داده و بیشتر اوقات و ساعات شبانه روز خود را با دوستان نزدیک خود سپری کنند، از رنج آن ها کاسته می شود.در این گونه موارد، خانواده و دوستان باید پیشگام شوند و روابط صمیمی و عاطفی با فرد بیمار برقرار کنند.
2. تفریح و سرگرمی. پرداختن به سرگرمی های مفید و مفرّح نیز می تواند در کاستن افسردگی فرد مؤثر باشد. باید برنامه ای تنظیم کرد تا حدّ اقل هفته ای سه بار به تفریح و سرگرمی و بازی ها و ورزش های مفید پرداخت.
3. اشتغال و برنامه ریزی برای اوقات فراغت. بسیاری اوقات افسردگی برخاسته از بی برنامه گی و بیکاری است. افرادی که بیشتر اوقات بیکار و در منزل هستند، بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند، آمارها نشان می دهد که زنان چون بیشتر اوقات در منزل هستند بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.
4. تجدید نظر دربارة شناخت ها، باورها و انتظارات. به اعتقاد برخی روان شناسان، افسردگی برخاسته از تفکرات، باورها و انتظارات غلط دربارة خود، جهان، دیگران و پدیده های زندگی است. اگر انتظارات انسان غیرواقعی بوده و تفسیر و تحلیل درستی از قضایا نداشته باشد، ممکن است به افسردگی مبتلا شود، لذا باید به فرد افسرده کمک نمود تا قالب های شناختی و افکار و انتظارات خود را اصلاح کند. اگر فردی انتظار داشته باشد که دیگران همیشه به او احترام بگذارند، و به نیازها و خواسته های او به موقع پاسخ دهند، ممکن است در صورت عدم ارضای نیازهای او یا مشاهدة صحنه ای از برخوردهای منفی دیگران، فوراً ناراحت شده و نگرش منفی پیدا کند، این در درازمدت ممکن است مبتلا به افسردگی گردد.
انسان نباید همیشه انتظار پیروزی را داشته باشد، نباید همیشه انتظار داشته باشد که دیگران به او احترام بگذارند. باید تصورات و تفکرات کلی و قاطعانه خود را اصلاح کند، مثلاً به جای انتظارِ احترام دایمی از همگان، بگوید: اگرچه من دوست دارم دیگران به من احترام بگذارند، ولی شرایط همیشه بر وفق مراد من نیست.(2)
5. توجه به مسایل معنوی و تقویت ارتباط خود با خدا. از نظر دینی بهترین روش برای درمان افسردگی ارتباط معنوی با خدا و ذکر و یاد او است. با یاد خدا انسان به آرامش می رسد. الا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد، 13). تحقیقات تجربی نیز نشان داده است که ذکر و یاد خدا و انجام عبادات موجب درمان افسردگی است.(3)



پاورقی:

1. برای آشنایی بیشتر با افسردگی (تعریف ملاک های تشخیص و رویکردهای نظری دربارة آن)، مراجعه شود به: دادستان، پریرخ، روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، سمت، جلد1، 1376، ص 392-367.
2. آلبرت الیس، احساس بهتر، بهتر شدن، بهتر ماندن، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول، 1382، فصل 2 و 3.
3. مجموعه مقالات اسلام و بهداشت روان، پژوهشکدة فرهنگ و معارف، 1382، ص 103-73.

  • ۹۴/۱۰/۰۲
  • علیرضا شکوری