آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

پرسش:

افکار زیادی به ذهنم می رسد که حالم را خراب می کند و به من فشار روحی وارد می کند و حتی در مواقع خواب مرا به جایی می رساند که به مردن فکر می کنم و با خود می گویم فردا زنده هستم یا مرده و این افکار اعتماد به نفس مرا ربوده است. نمی توانم محبتم را به دیگران ابراز کنم و همیشه در حالت خود خوری هستم و به خود فشار روانی وارد می کنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

بهتر بود اطلاعات بیشتری در اختیار ما می گذاشتید تا جواب دقیق تری در خصوص سئوالتان بیان می داشتیم ، از کی شروع شده؟ آیا قبل از آن , برای شما یا نزدیکان و... واقعة تلخی رخ داده؟ در چه سنی هستید؟ چه موقع این افکار هجوم می آورند و موضوع افکارتان چیست؟ آیا همان افکار تکرار می شوند یا هر بار فکری؟ و نیز شغلتان و نوع فعالیتتان در روز چیست؟ به هر حال در ادامه بحث نکاتی بیان می داریم که با توجه به مقدمه بالا برایتان مفید واقع گردد.
1. مدیریت ذهن: نگذارید ذهنتان در این مواقع , محل تاخت و تاز افکار خودآیند و اتوماتیک منفی باشد. خود شما باید سعی کنید به افکارتان جهت دهید. مثلاً در آن هنگام دعا یا چند بیت شعر را زمزمه کنید و یا به حفظ آیات جزء 30 قرآن مشغول شوید. آزاد گذاشتن ذهن باعث رویش افکار باطل و منفی می گردد.(1)
2. افکار جایگزین: افکار منفی خود را با افکار مثبت و سازنده جایگزین کنید فهرستی از افکار منفی خود را بر روی کاغذ بیاورید مراقب باشید چیزی از قلم نیفتد. بعد مقابل هر فکر منفی یک فکر سازنده و مثبت بنویسید و در روز 10 الی 20 بار افکار سازنده را در زمانهای متفاوت تکرار کنید.(2)
3. در جمع حضور داشته باشید: سعی کنید زمان کمتری را در خلوت و تنهایی به سر ببرید بین دوستان و اعضاء خانواده حاضر باشید و با آنها گفتگو کنید و برای زندگی خود برنامه ریزی کنید و از افکار و نظرات همدیگر برای حل مشکلات زندگی کمک بگیرید گاهی برای آنها لطیفه تعریف کنید و شوخ طبع باشید این اعمال , مجال به افکار منفی نمی دهد و به آرامش شما کمک می کند.(نامه نوشتن و تماس تلفنی برای دوستان دور دست نیز , مفید است)
4. ورزش وکار: از جمله شیوه هایی که باعث تعدیل افکار می گردد , فعالیت های بدنی و کارهای فیزیکی و بدنی است. فعالیت های جسمانی به تنظیم هورمون های سوخت ساز و جهت دهی افکار کمک می کند. بنابراین توصیه می کنیم حتماً این فاکتور در برنامه زندگیتان باشد.
5. هنگام هجوم این افکار ذکر لا اله الاّ الله و لا حولَ و لا قوةَ الا بالله را زیاد زمزمه کنید.(3)
6. حقیقت مرگ: با مطالعه کتب عقاید اسلامی بینش خود را دربارة مرگ و حقیقت آن تغییر دهید علت عمدة ترس ما از مرگ چند چیز می تواند باشد که هر کدام راه حل دارد:
6ـ1. جهل: با رجوع به کتب عقاید و خواندن روایات و احادیث و آیاتی که در این باره است , جهل بر طرف می شود. از افراد مطلع نیز کمک بگیریم در روایات ما , مرگ به پلی تشبیه شده که انسان را از این سوی به آن سوی می برد. امام جواد ـ علیه السّلام ـ می فرماید: چون ما مرگ را نمی شناسیم از آن می ترسیم چرا کودک دارویی که برایش مفید است را نمی خورد چون فایده آن را نمی داند.(4) البته گاهی فکر می کنیم که مرگ باعث نابودی ما می شود که این امر نیز با مطالعه بر طرف می شود.
6ـ2. گناه زیاد: به تعبیر قرآن و احادیث , گناهان زیاد ما با آب توبه پاک می شوند. تنها کافی است ما خود را در حوض توبه شستشو دهیم و به رحمت وسیع و بیکران خداوند امیدوار باشیم. چون خود خداوند در قرآن فرمودند: ای بندگان من که با زیادی گناه بر خود اسراف کردید از رحمت من نا امید نباشید چرا که من همه گناهان شما را می بخشم.(5) و نیز می توانیم با انجام کارهای مثبت باعث محو آثار گناهان شویم.
تذکر: در آخر توصیه می کنیم اگر شدت این افکار زیاد است و استرس زیاد به شما وارد می کند به یک روان شناس بالینی هم مراجعه فرمائید. حضور مرتب و منظم شما و برنامه های سازنده و مفید آنها به افکار شما سامان می دهد و زمینه نشاط بیشتر شما را فراهم می آورد.



پاورقی:

1. خلجی، امان الله، خودشناسی در آئینه مذهب و روان شناسی، نشر دفتر فرهنگ اسلامی، 1378، ص 96 ـ 95 (اقتباس).
2. برای مطالعه بیشتر به کتاب: جان بزرگی، مسعود، شیوه های درمانگری و اضطراب و تنیدگی مراجعه فرمائید و نیز رجوع شود به سبحانی نیا، محمد، کتاب جوان و آرامش، قم، نشر بوستان کتاب.
3. عرفانی، حسن، موضوعات تحقیقی معارف اسلامی و علوم انسانی، قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 1373، ص 10 و 11.
4. اشتهاردی، محمد مهدی، عالم برزخ در چند قدمی ما، نشر نبوی، چاپ اول، 1371، ص 68 ـ 70 (اقتباس)
5. زمر:53.

  • ۹۴/۱۰/۰۳
  • علیرضا شکوری