آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

برای سلامتی و تعجیل در فرج سرور و مولایمان امام مهدی (عج) صلوات.

آخرین منجی هستی (منتظران ظهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
وبی که مشاهده می کنبد مجموع پرسش و پاسخ هایی است که امکان دارد برای یک فرد پیش بیاید. سوالاتی که ممکن است در حوزه دینی یا خارج از آن باشد. امید آن را داریم که توانسته باشیم قدمی هرچند کوچک و ناچیز در اشاعه اسلام برداشته باشیم. و در نهایت توانسته باشیم مقدرات ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام مهدی (عج) را فراهم کنیم. به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که صد البته نزدیک است

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

تا چه حدّ باید به خواب‌ها اعتماد داشت؟

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۵۹ ق.ظ

پرسش:

تا چه حدّ باید به خواب‌ها اعتماد داشت؟

پاسخ:

مقدمه: خواب به عنوان یک پدیدة مهمّ آفرینش و جلوه‌ای از نظام حکیمانة آفرینندة آن، همواره مورد توجّه بشر بوده و خداوند متعال نیز در قرآن کریم از آن به عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ خود بر انسان یاد می‌کند، و می‌ فرماید: «و جعلنا نومکم سُباتا» و خواب شما را مایة آرامش شما قرار دادیم.(1)
از اتّفاقاتی که گاهی در خواب معمولاً برای افراد می‌افتد، خواب دیدنها و رؤیاهاست که این خواب دیدنها گاهی باعث پریشانی و گاهی باعث نشاط است.

انواع خواب:در یک تقسیم‌بندی کلّی خواب را بر هشت قسم می‌توان تقسیم نمود که عدم اعتبار و یا اعتبار آن نیز با توضیح آن مشخّص می‌گردد:
1. خواب‌های پریشان و درهم: این نوع خواب‌ها غیر منطقی است، و عقل آنها را نمی‌پذیرد، افسانه‌ای است که امکان وقوع ندارد، مثل این‌که فرد در خوابش ببیند که درختی در آسمان روئیده است.(2)
2. خواب‌ها و خواهش‌های نفسانی (ارضایی): این نوع خواب‌ها نشأت گرفته از غرائز و تمایلاتی است که در انسان وجود دارد مانند: غریزة جنسی، غریزة حبّ نفس و میل به بقاء، غریزة حبّ مال، غریزة تعالی خواهی و سایر غرائز دیگر. که این غرائز معمولاً در حالت بیداری مجال بروز پیدا نکرده است، و ارضاء نمی‌شود و در عالم رؤیا با محدودیّت و سانسور کمتری چهره‌نمایی می‌کند و به صورت رؤیاهای آشفته و پریشان ظاهر می‌گردد و این خود از الطاف خداوند است، که فرصت و ارضاء و تخلیة غرائز را در حالت رؤیا برای انسان ایجاد کرده است.
3. خواب‌های حسّی: رؤیاهای حسّی در اثر تأثیر حسی حوادث اطراف بر حواس و جسم شخص خوابیده پدید می‌آید. (مانند موقعی که لحاف یا پتو بر روی دهان قرار گیرد و تنفس با مشکل مواجه گردد و در امواج مغز اشکال ایجاد نموده و باعث خواب‌هایی می‌شود که هیچ تعبیری ندارد) و مانند شخص خوابیده‌ای که خورشید به صورت وی می‌تابد و در اثر احساس گرما ممکن است در خواب آتشی را در نزدیکی خود ببیند که زبانه می‌کشد.(3)
4. رویای صادقه رمزی: این خواب‌ها مسائل و وقایع را به صورت کد و رمز بیان می‌کند، و لذا احتیاج به معبّر و تعبیر کنندة خواب دارد، تا آن رموز را کشف کند. مرحوم علامه طباطبایی ـ رحمة الله علیه ـ می‌فرمایند: کسانی که دارای روح متوسّط هستند در عالم رؤیا حقایق را ناصاف و همراه برفک دریافت می‌کنند که باید مفسّری و عالمی آنها را تفسیر و تحلیل کند.(4)
5. رؤیای صادقه غیر رمزی: در آن خواب حقایق به همان صورت که در خواب دیده شده محقّق می‌گردد و احتیاج به تعبیر و تفسیر ندارد. مثل خواب حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ در ذبح فرزند یا خواب حضرت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در رابطه با امام حسین ـ علیه السّلام ـ در واقعة عاشورا که همان گونه محقّق شد.(5)
6. خواب مزاجی: رؤیاهای مزاجی رؤیایی است که ناشی از وضعیّت جسمانی و مزاجی شخص است. مانند بیماری، خستگی زیاد، پر بودن معده، نوع غذا و میوه که این عوامل تأثیر بسزایی در پیدایش رؤیاهای آشفته و نامربوط دارد.
7. خواب‌های ذهنی: رؤیایی که بر اثر اهتمام فکر انسان نسبت به موضوعی خاص و کارکرد ذهن روی یک واقعه و حادثه پدید می‌آید.(6)
بعضی معتقدند که همة خواب‌ها قابل تعبیرند و بعضی دیگر می‌گویند بعضی از خوابها با شرایطی قابل تعبیرات مثلاً: خواب‌هایی که اغلب پس از استراحت بدن در ساعات آخر شب دیده می‌شود حاوی پیام‌ جدّی برای شخص خواب‌نما است و برعکس خواب‌های سرشب یا خواب‌های روز یا خواب‌های موسمی فاقد اعتبار کافی برای تعبیر و تحلیل است.
برابر بعضی روایات پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ راست‌ترین خواب‌ها را خواب روز و مخصوصاً خواب قیلوله (حدود یک ساعت قبل از اذان ظهر) و سحر ذکر کرده‌اند یعنی «غالباً» این نوع خواب‌ها تعبیر دارند، البته این را نیز باید توجّه کنیم که امام صادق ـ علیه السّلام ـ در روایتی فرموده‌اند که: خواب‌هایی که در روز دیده می‌شوند تأویل و تعبیر آن در فاصلة چند روز ظاهر می‌شود و خوابی که در شب دیده می‌شود تعبیر آن شش ماه و بیشتر طول می‌کشد مانند خواب حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ در رابطه با پیامبریش که بعد از دو سال محقّق شد و خواب حضرت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دربارة کشته شدن امام حسین که بعد از چهل سال محقّق شد.(7)
بنابراین با توجّه به انواع خواب و کیفیّت آن می‌توان نتیجه گرفت که خواب‌هایی تعبیر و تفسیر دارند که از رؤیاهای صادقه باشد، و به خاطر مشکلات و نیازهای روحی و جسمی نباشد.



پاورقی:

1. ر.ک: منتظری، علی، خواب و رؤیا، نشر هستی نما، چاپ اول، 1383، ص 17.
2. ر.ک: عبدالرحیم، محمّد، تعبیر خواب از دیدگاه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، انتشارات تبلور، 1377، ص 15، 20، و قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1378، ج6، ص 22.
3. خواب و رؤیا، ص 168 ـ 169.
4. طباطبایی، محمّد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات جامعة مدرسین حوزه علمیه، بی‌تا، ج 11، ص 299.
5. عبدالرحیم، محمد، تعبیر خواب، از دیدگاه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، انتشارات تیلور، 1377، ص22.
6. خواب و رؤیا، ص 161 ـ 167.
7. جیش بن ابراهیم تفلیسی، تعبیر خواب، قم، انتشارات نشاط، چاپ‌ سوم، 1378 ص 18.

  • ۹۴/۱۰/۰۳
  • علیرضا شکوری